Thursday, February 21, 2013

hiraukan je kata2 orang ini...

kepada ibu2 muda disana jangan risau sekiranya perkembangan anak2 anda lambat atau macam korang rasa anak orang lain dah boleh meniarap..anak ko tak meniarap2 lagi...

aku bukan terer sangat..sebab anak aku baru 2 orang ok...tapi aku tengok pada perkembangan anak2 aku..
macam qasqas aku itu masa dalam pantang..kembung je masalah dia..aku tak tido malam lah melayan kembung perut dia itu...
tapi qaliesya bila malam sangat baik..tido je..tapiiii...bila siang sangat bermasalah..tak nak tido bawah...nak berdukung jer...sampai naik urat kat tangan aku henjut dan dukung dia...
berat badan pun berbeza oke...qasqas lahir kecil...tapi makin lama makin sihat dan tembam...
macam qaliesya lahir memang dah besar...so bila dukung dia masa 3 bulan memang rasa dah semangat sangat..

perkembangan pun memang berbeza...
qasqas meniarap usia 4bulan ye...
qaliesya sekarang diusia 3bulan dah meniarap..
merasa lah..huhuhu
dan jangan risau kalau baby lambat meniarap..itu semua normal...
ada baby kadang2 tak meniarap..terus merangkak...
jangan sibuk layan mulut orang2 ini kata ank korang lmbt meniarap lah pe lah kan...
yakin kuasa Allah itu...
Allah ciptakan makhluk ini dah cukup sifat nya dan sudah ditentukan perjalanan hidupnya..

pasal gigi pulak memang qaliesya awal tumbuh gigi...
qasqas masa 6bulan baru ada gigi oke..
itu pun ramai dah tanya mana gigi anak aku itu..pesal tak tumbuh2 lagi..adehh letih nak layan mulut orang ini kekadang..habis nak ditelekkan kat anak aku ini...huhu

sama lah masa qasqas dah setahun tapi masih tak pandai2 berjalan...
jalan pun asik2 jatuh...
pun orang tanya dan sibuk bandingkan dengan ank dia...mulut orang kan..
aku dah lah anak sulung mahu tak risau tengok ank aku tak berjalan2 lagi...
tp aku positif...bila
qasqas setahun sebulan terus terer berjalan..
aku pun tengok2 je dia dah laju jalan dia tnpa dipegang tangan..
itulah percaturan Allah itu dah elok dan cantik...
tak payah lah kita nak pertikaikan kenapa lambat atau cepat..

so ibu2 muda sekalian berfikir positif tentang perkembangan anak2 anda ye..
jangan dilayan mulut2 orang yang suka membanding beza ini ye..
hal anak dia biar p lah ye..
jaga hal anak kita itu dah cukup baik dah..

oklah 
daaa...


No comments:

Post a Comment