Thursday, July 12, 2012

We have been Married for 5years...

wah dah 5tahun rupanya...tapi macam selalu ayah qas lupa aje tarikh nya...dah tak nak temankan aku pergi checkup pagi tadi...*sentap.com*...huhuhu...tapi ada aku kesah....kesah sebenarnya dalam hati 
tapi buat tak tahu jelah...kang merajuk pun bukan lama...nanti aku ok balik...huhuhu...

apa boleh aku katakan sepanjang 5tahun ...dia suami yang baik...baik itu aku pecahkan kepada beberapa pecahan lah...walaupun suami aku bukanlah orang bekerja pangkat tinggi dan bergaji besar...baik sebab dia rajin jaga anak....baik sebab dia pandai control marah dia...baik sebab dia jaga hati aku walaupun aku tahu hati dia banyak makan hati dengan sikap aku...aku pun banyak jugak makan hati dengan sikap dia...baik sebab masih memberi ku nafkah zahir dan batin-semestinya kalau tidak takkan peknen 22minggu sekarang ini...huahuahua.. baik sebab tidak pernah memukul apatah lagi menjentik aku mahupun anak...

walaupun kami hampir bercerai setahun lepas...
tapi mungkin jodoh kami panjang mungkin...
tak pun sudah tertulis dalam "buku kami" yang kami mungkin dijodohkan bersama...
sebab aku sendiri sukar untuk melepaskan diri dia...
ini juga ujian dan dugaan buat kami...
hati dan jiwa dia sudah aku tahu...


ada satu ceramah aku dengar tentang kisah suami isteri...
ustaz itu kata kalau suami balik suami mengadu tentang hal kerja...isteri haruslah mendengar sahaja...suami tidak perlu minta pendapat isteri...so isteri mendengar sahaja...tanpa perlu bagi pendapat...
aku rasa ada benar nya juga kata2 ustaz itu...sebab aku praktik kan...dan memang suami ku senang dengan sikap begitu...sebab aku tak membebel tak tentu pasal kan...itu yang aku belajar tentang berumahtangga selama 5tahun dengan dia...ustaz itu juga katakan perangai lelaki dan wanita sangat berbeza...perlu saling memahami..jangan hanya meminta lelaki untuk memahami wanita...wanita juga perlu memahami jiwa lelaki...

dan sebagai seorang isteri serta ibu..takkan mampu kita melihat muka anak di saat dia kehilangan ayah dia...so aku nekad...apa saja dugaan yang melanda..biarlah aku bertahan demi anak2 aku...jangan turutkan hati kita sahaja...sebab kadang2 ada perkara boleh diselesaikan...dan kita seorang islam percaya akan qada dan qadar Nya...Allah takkan menduga hambanya tanpa sebab..sebaliknya ada hikmah yang kita tidak tahu yang menanti diri kita...

dalam perkahwinan perlu banyakkan bersabar + berkorban...aku tidaklah baik mana ...tetapi kita boleh perbaiki apa yang tidak elok itu kan...selagi boleh perbaiki...baiki...alam rumahtangga ini ibarat perjudian dunia...niat dalam hati...kita laksanakan tanggungjawab sebagai isteri dengan baik...perkara lain kita anggap sebagai pengajaran dan dugaan buat kita...

insyaallah..


No comments:

Post a Comment