Thursday, May 17, 2012

pengalaman bersalin qas...

tetibe aku dapat inspirasi nak buka blog ini ...dan nak taip pasal pengalaman bersalin aku ini ar...masa qas ler dulu...qas ini nak kuar betul2 tarikh due dia 24.10.2008...aku masa itu dah risau lah sebab ikut keturunan aku ...kakak2 aku semua awal 2minggu tibe ke aku..macam tepat2 pulak kan...
pastu alhamdulilah kul 6pagi hari due itu ...aku tanda darah...biasalah anak sulung...terus aku terjah ayah qas waktu itu..."abang, ayang dah kuar darah ini.."...terus ayah qas pun melompat lah bangun tidur...kesian pun ada padahal bukan nak beranak lagi pun..cuma dah kuar tanda jer...terus lah memandu pergi hospital ampang...waktu itu jiran sebelah aku a.k.a kawan aku juga nak kawin pagi itu...terus ayah qas cakap ika nak bersalin dah ini...semua keluarga kawan aku keluar tengok aku...hehehe...kelakar pulak bila kenangkan balik...aku pun terus sms kakak2 aku bagitau aku dah kuar tanda darah...mak kawan aku risau je muka..tapi aku cakap aku tak rasa apa2 lagi cuma rasa sakit2 je perut itu...so berdesup lah ayah qas bawak aku pergi hospital ampang...tapi dalam hati aku berdebar2 okess....macam2 aku terbayang kan...sampai je depan kecemasan itu atendan itu suruh ayah qas drop by kan aku kat situ n atendan itu suruh ayah qas parking kereta dulu...aku berdebar okess masa duduk atas wheelchair itu...aku pandang sepi je laki aku masa itu...dalam hati cepatlah abang parking kereta..jangan blur2 okess....terus aku dibawa masuk ke wad...masa itu aku duduk kat bilik menunggu ..ada tv..masa itu juga syif nurse2 n doktor bertukar..then nurse panggil suh jumpa doktor...doktor nak cek bape "cm" laluan aku dah terbuka kat bawah ini...aduh ini lah saat yang kakak2 aku ceritakan yang paling dorang tak suka sebab sakit ok...doktor lelaki okess yang cek "cm" aku ini..aduh malu nya nak kangkang depan doktor ini...doktor cina lagi okess...tapi aku redha kan jelah..nak wat cner...mana leh pilih doktor...ini kerajaan maa...bukan swasta maa...tapi doktor cina lelaki ini lembut sangat..dia seluk aku punya tutt dia tak pandang pun...dia seluk pun lembut je okess...bila dia kuarkan tangan itu baru aku rasa sakit...doktor kata baru buka 2cm...takpe tunggu petang sikit...mungkin akan buka banyak..aku waktu itu harap2 tak lah banyak kali dengan seluk...tak suka weh...

aku kuar dr bilik doktor itu ...nurse bagi baju suruh tukar ..warna pink lagi...masa itu ada seorang wanita ini pun tengah tunggu nak bersalin jugak..aku sempat tanya turun tanda dah ker..wanita itu pecah air ketuban..so aku rasa senang wanita itu nak bersalin...aku pun dihantar ke wad...aku tak ingat dah wad no berapa...4tahun dah berlalu weh..huhuhu...masa itu baru lah ayah qas datang bawak beg aku semua...rasa kesian kat ayah qas masa itu...tertido2 dia menunggu aku nak bersalin...hehehee...yelah dia kata kang balik ayang bersalin pulak...tapi tunggu sampai tertido2 lagi...haha..masa itu bukan waktu melawat...masa waktu melawat ayah qas belikan nasi ...aku makan sikit je...sebab tak de selera..tapi kakak2 aku suh makan...sebab nanti tak de tenaga nak teran...huhuhu...

lama jugak lah nak menunggu anakanda ini nak keluar...nurse ada letak macam denyutan jantung kat perut aku..dahlah macam cakera padat je aku tengok benda itu...besar gile..(ceh cite nak gempak jer)...

akhirnya pukul 6.30ptg..nurse panggil doktor nak jumpa...nak pecah air ketuban ...sebab aku punye tarikh nak memang boleh bersalin dah...aku pun tak de masalah apa2...yang kali ini doktor perempuan ...aku kira lembut lah kan nanti dia seluk kan...sekali itu gile ok...dia seluk punye kuat sampai aku rasa melecet kut aku punye tutt...belum dia masukkan batang plastik untuk pecahkan air ketuban aku itu...aduh serik rasanya...

bila dah mula pecahkan air ketuban itu ...mulalah kan..perut aku memulas2...5minit kontraksi...2minit je tak sakit...huhuhu..peluh okess...ini lah rupanya rasanye beranak...aku berdoa semoga dipermudahkan....

kul 7.00mlm ...nurse dah tolak aku masuk labour room...berdebar hati dah hilang ,,sebab masa ini sakit kontraksi lagi sakit...aku suruh nurse call ayah qas..aku tak bawak hp...semua kat ayah qas masa itu...berejam okess menahan kontraksi...bila suami kat sebelah baru rasa selamat sangat...aku mengucap banyak2 masa itu...sebab dah sakit sangat...yang paling aku kelakar itu...aku kan rabun...so aku tanggalkan cermin mata semua...nurse itu pun borak2 dengan aku n ayah qas...aku tak nampak pun muka2 nurse itu...boleh tak nurse2 n ayah qas ini bercerita pasal kereta disaat aku dah sakit sangat ini...rasa macam nak gigit tangan laki aku masa itu...nak bagitau sakit lah!!!...jangan citer pasal kereta boleh tak??!!!

dan masa itu nurse tak de dalam bilik...aku rasa macam nak terberak sangat okess...aku kata dengan ayah qas aku nak terberak....lepas itu ayah qas panggil nurse kata aku nak terberak....nurse itu kata berak je..takper nak berak ...berak jelah ...aku cakap aku nak berak dalam toilet..nurse itu kata takper berak je...lepas itu nurse itu tengoklah aku punye tutt...sekali itu dia kata eh dah nampak rambut baby lah..terus dia panggil nurse lain...aku tak mampu menahan dah ...terus aku push...sekuat2 nya aku push..memang rasa nak terberak okess..bukan nak terberak rupanya nak beranak...hahaha...adalah 3kali je kut aku push terus qas pun selamat keluar..waktu 8.20malam...fuhh lega...bila nurse itu nak jahit aku dah tak rasa apa dah...nurse itu kata kalau tak tahan sakit boleh pakai penyedut tahan sakit..tapi aku masa itu tak larat dah...bila nurse itu tarik uri dari rahim aku...punyelah lega rasa perut aku...lapang rasa nya...bersih...hahaha...tapi nurse yang sambut qas itu sangat terer lah...sebab ramai kata better yang sambut baby itu Jururawat Masyarakat (JM)...sebab mereka ini kira terer bab menyambut baby lah...bab jahit itu pun insyaallah tak de masalah..

apapun masa sebelum nak bersalin mohon pada Allah...diberikan kekuatan dan permudahkan segalanya...banyakkan mengucap dan berzikir ...saat bersalin itu pun dikira sakaratulmaut bagi ibu bersalin..dan ganjaran ibu bersalin normal ini banyak pahalanya....(kecuali kita tak boleh bersalin normal)...minta ampun dengan ibu dan suami...insyaallah dipermudahkan oleh Allah...

nanti aku cerita petua nak rawat penyakit kuning camner yer..entry akan datang ...tak tahulah tahun bila pulak..hahaha

No comments:

Post a Comment