Tuesday, May 29, 2012

Mengubati penyakit kuning bayi..

berkurun abad baru nak cerita pasal mengubati penyakit kuning bayi...masa qas keluar itu..hari kedua itu kuning qas itu teruk sangat...bila picit pipi dia nampak kat kulit dia kuning jer...lepas itu ada kengkawan juga suruh bagi anggur hitam...tapi masa itu macam susah juga nak cari anggur hitam itu...tapi dapat juga lah masa itu...anggur hitam itu picit kan air itu kena kan kat bibir bayi...bagi sikit2..takut juga usus qas luka tapi alhamdulilah yg penting niat kita...Allah akan permudahkan...dan jangan lupa jemur kan kat matahari pagi ...pagi ye bkn matahari petang...kang kena penyakit kulit pulak kang...huhuhu
pastu dekat 4,5hari juga baru nak hilang...bila berpantang dekat rumah kakak aku...kawasan rumah kakak aku itu kawasan kampung...so mak mertua kakak aku suruh carikan daun dukung anak...daun dukung anak ini kena rebus lepas itu biarkan suam mandikan bayi dengan air rebusan itu...sekali je buat mujarab sangat...terus hilang kuning qas itu...dalam masa seminggu jugaklah...itulah je lah petua nya...aku berjaya mencegah sebab masa itu aku tengok kuning qas macam tak kurang je terus aku telefon orang-orang tua yang berpengalaman ini tanya petua..kebanyakan petua alhamdulilah ok..taklah payah sangat nak buat...kalau dibiarkan mungkin qas dh kena pergi hospital amik darah...tak sanggup nak tengok tangan anak ko yang halus itu kena cucuk amik darah...bila kenangkan macam itu ...aku sanggup suruh ayah qas pergi cari anggur hitam itu...sebab sapa sanggup tengok tangan anak cucuk sana cucuk sini...aisshhhh tidak...tidak...

No comments:

Post a Comment