Monday, January 30, 2012

Asam Pedas Nyum Nyum...

Semalam kerajinan melanda diriku ini..hehehe....pagi aku buat bubur Keledek..mula-mula beli keledek itu nak buat kuih keria...tapi nantilah buat bubur dulu sebab tengok ada sagu dengan santan boleh leh buat...ada gambar tapi malas lah nak letak..kelakar je keledek-keledek itu aku potong..tak jadi 4segi pun.hahahaha...then pagi-pagi aku masak untuk makan tengahari terus sebab nak tengok melodi punye pasal..hahahaha...

so ini hasil nya Asam Pedas Nyum Nyum...ayat belakang itu hanya rekaan ye Tuan Puan..hahahaha




wah meleleh liur itu haaa...kahkahkah...mesti korang pandai masak asam pedas kan...tak pandai meh aku bagi cara-cara masak n resipi nya...

1 bawang putih
3 ulas bawang putih
cili kering
(blend kesemua bahan di atas)
2 ekor ikan kembung
minyak masak
3 keping asam keping
air asam jawa
1 biji tomato
1 batang bunga kantan
1 ikat bunga kesum
garam
gula

panaskan minyak (mesti betul-betul panas)..masukkan bahan yang di blend tadi itu..dan tumis bagi keluar minyak sikit...masukkan air asam jawa..ini pun ikut sesedap rasa...masukkan bunga kantan dan daun kesum...biarkan mendidih masukkan garam, gula secukup rasa yer..pastu masukkan tomato dan asam keping..last sekali masukkan ikan kembung ye tuan puan..biarkan ikan itu dah masak n lembut boleh lah tutup api ye..jangan lama-lam sangat takut nanti ikan itu hancur nanti tak sedap..huhuhu


ok sekian dari chef tak bertauliah ye..hahahahahah...hakhakhak tuihhh....


jumpa lagi..


No comments:

Post a Comment