Monday, June 20, 2011

Selamat Hari Bapa!!...

setiap hari bapa mesti aku lupa...bkn apa jarang diraikan..tetapi aku sebenarnya kadang-kadang bengang dan dingin menyelubungi diri bila datang nya perangai abah aku yg aku tak gemari...biasalah abah aku dh hampir umur separuh abad...perangai kebudak-budakan kembali pada dia ...tp kadang2 aku teringat kembali kenangan semasa aku kecil hinggalah aku jadi seorang ibu...memang banyak kesabaran abah mendidik kami adik beradik..tp bila masa dia dh tua ini aku pulak hampir xsabar dgn perangai nya...sungguh banyak kenangan yang begitu menyayat hati aku bila teringat semua kenangan aku dengan abah...paling aku teringat dari aku masuk sekolah sehinggalah aku tingkatan 4 abah masih lagi basuh kasut sekolah aku...kapurkan kasut aku..abah memang penyabar dlm hal yang remeh itu...bab memandikan aku sehingga aku darjah 3...malu sebenarnya tapi abah rs bila aku mandi sendiri dia kata tak bersih...dan abah selalu bila memandikan aku mesti menggunakan tuala kecil untuk menyental badan aku...tp wktu itu mmg bersih..sikit daki pun tak ada kt badan aku...skrg ini bila aku mandikan anak perempuan xpernah pulak aku nk praktik kan semua tu...hehehe...ada satu ketika aku akan tidur bawah ketiak dia...waktu kecil dulu aku paling takut untuk berkata bukan-bukan...bukan apa tgk mata abah aku pun ckp mengerunkan...abah aku dulu xpernah pukul aku atau cubit...kalau dia nak menakutkan kami adik beradik mesti abah akan pukul sesuatu barang tanpa menyentuh sedikit pun kulit kami adik beradik...sungguh aku xmampu jadi seperti abah..sungguh tinggi kesabaran abah mendidik kami...tp bila semakin lama kudrat nya dan wajahnya semakin dimamah usia...fikiran dan ingatan semakin pudar dan hilang...semakin melupakan apa yang ada di kotak fikiran nya..pendengaran pun semakin kurang...tapi aku selalu mohon kepada Allah s.w.t. agar aku diberi kesabaran untuk melayan kerenah abah aku seperti dia begitu sabar melayani kerenah aku dahulu...


p/s: hari jadi abah pada hari sabtu ini..semoga abah panjang umur...aminn...:)

No comments:

Post a Comment